دراسة مقارنة في قوة التحمل النفسي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة بين الدراسة الصباحية والمسائية في الموصل

المؤلفون

  • أحلام محمد ذيب حسو معهد الفنون الجميلة للبنات، المديرية العامة لتربية نينوى، وزارة التربية

DOI:

https://doi.org/10.51990/jaa.15.52.2.22

الكلمات المفتاحية:

الموصل، كلية الفنون الجميلة، الدراسة الصباحية، التحمل النفسي، قوة التحمل، الدراسة المسائية، طلبة الجامعة

الملخص

يهدف البحث الى قياس مستوى قوة التحمل النفسي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة للدراستين الصباحية والمسائية في جامعة الموصل والتعرف على دلالة الفروق بين الدراسة الصباحية والدراسة المسائية والتعرف على دلالة الفروق تبعا لمتغير الجنس (ذكور، اناث) في الدراستين، تألفت عينة البحث من (450) طالبا وطالبة وبواقع (250) طالبا وطالبة في الدراسة الصباحية و(200) طالبا وطالبة في الدراسة المسائية تم اختيارهم بالطرق العشوائية الطبقية من اقسام (الفنون المسرحية والفنون التشكيلية وقسم التربية الفنية)، ولتحقيق اهداف البحث تم بناء مقياس قوة التحمل النفسي المكون من (34) فقرة ولكل فقرة (5) بدائل هي (تنطبق علي دائما، تنطبق علي غالبا، تنطبق علي أحيانا، تنطبق علي نادرا، لا تنطبق علي ابدا) وقد قامت الباحثة بالتحقق من الصدق الظاهري للأداة كما تم حساب القوة التمييزية لفقرات المقياس والتحقق من ثباته بطريقة اعادة الاختبار اذ بلغ معامل ثباته (0.78) بينما بلغ معامل ثبات المقياس بطريقة معادلة الفا كرونباخ (0.82) وعولجت البيانات احصائيا باستخدام الحقيبة الاحصائية (SPSS)، وبعد تطبيق الاداة وحساب الدرجات اظهرت النتائج ان طلبة الدراسة الصباحية لديهم قوة تحمل نفسي اقل من طلبة الدراسة المسائية وكان الفرق لصالح الاناث اذ كانوا اقل تحملا من الذكور في الدراسة الصباحية ولصالح الذكور في الدراسة المسائية. وقد قامت الباحثة بوضع عدد من التوصيات والمقترحات.

المراجع

Abu Allam, Ragaa Mahmoud (1999): Research Methods in Psychological and Educational Sciences, 2nd Edition, Publishing House, Cairo.

Abu Hawij, Marwan and others (2002): Measurement and evaluation in education and psychology, 1st edition, International Scientific House for Publishing and Distribution, House of Culture for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Amara, Asaad Sharif (1995): The relationship of stress and dealing with it with neurotic characteristics among university students, an unpublished doctoral thesis, College of Education, Al-Mustansiriya University, Baghdad.

Al-Azza Saeed Hassan and Jawdat Ezzat Abdel-Hadi (1999): Principles of Psychological Guidance and Counseling, 1st Edition, Dar Al-Thaqafa Library for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Jubouri, Zainab Hassan Falih and Abd Ali Obaid Al-Fartousi (2014): Psychological endurance and its relationship to the level of achievement of the 400-meter sprint, http:/www.iasj.net

Allawi, Mohamed Hassan (2009): Introduction to Mathematical Psychology, 7th edition, Al-Kitab Center for Publishing, Cairo.

Allawi, Mohamed Hassan and Mohamed Nasr El-Din Radwan (1987): Psychological skill tests in physical education, Arab Thought House, Cairo, Egypt.

Al-Nabhan, Musa (2004): The basics of measurement in the behavioral sciences, first edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Ukaili, Jabbar Wadi (200): Future anxiety and its relationship to work motivation, Master's Thesis, College of Arts, Al-Mustansiriya University (1999) Principles of Psychological Guidance and Counseling, 1st Edition, Dar Al-Thaqafa Library for Publishing and Distribution, Amman.

Al-Waqfi, Radi (1984): An Introduction to Psychology, Dar Al-Nadwa for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.28- Averill, J.R.(1973): Personal control over aversive stimuli and its relationship to stress, Psychological Bulletin, Vol,(80). DOI: https://doi.org/10.1037/h0034845

Al-Zawba'i, Abdul-Jalil Ibrahim (1986): Psychological Tests and Measures, Dar Al-Kutub Directorate for Printing and Publishing, University of Mosul.

Amin, Salwa Ahmed (2017): Building and measuring psychological endurance among evening studies students in the College of Basic Education - Salah al-Din University, Zanko Journal of Human Sciences, Volume (21), Number (1).

Arabs, Muhammad Jassam and Hussain Ali Kazem (2009): Mathematical Psychology, 1st Edition, Al-Diaa House for Printing and Design, Najaf Al-Ashraf, Iraq.

Borne, L.E. Ekstrand, B.R. (1967): Psychology in principle and meaning , New York,2 end ed.

Dari, Maysoon Karim and Ismail Taha Al-Dulaimi: (2012) Psychological endurance and its relationship to self-efficacy among Baghdad University students, Journal of Educational and Psychological Research, No. (34).

Eble, Robert.L & Frisble, David.A. (2009):Essentials of educational measurement, 5ed, PHl learning private limited, New Delhi.

Eysenck H,J,(1972): Encyclopedia of psychology, Vol (3), London.

Fink, Arlene. Translated by Atef Madkour (2015): A review of the research heritage in the behavioral sciences, The National Center for Translation, Cairo.

Habashi, Haider Naji (2009): Psychological endurance and its relationship to some personality traits for female students of the Department of Physical Education / University of Kufa, Journal of Physical Education Sciences, second issue, third volume.

Kobasa,S. & Maddi, S,(1982): Hardiness and health: A prospenctive study, Journal of personality and social psychology, Vol.(37). DOI: https://doi.org/10.1037/t02242-000

Kobasa,S. (1979): Stressfull life event personality and healh, An Inquiry to hardiness J. of per. And Soc. Psy. Vol.(37) No.(1). DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.1.1

Linda, Davidoff (1983): Introduction to Psychology, McGrawhill Publishing House, Beirut.

Matta, Baha and Raphael Morcos (2003): Psychological Endurance in Adolescents and its Relationship to Age, Gender and Birth Order, Unpublished Master's Thesis, University of Baghdad, College of Education / Ibn Rushd

Melhem, Sami Muhammad (2000): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1st Edition, Dar Al Masirah for Publishing and Printing, Amman, Jordan.

Melhem, Sami Muhammad (2017): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2nd Edition, Dar Al Masirah for Publishing and Printing, Amman, Jordan.

Muhammad, Sahar Hashem and Khadija Hassan Salman (2009): Methods of dealing with psychological stress among university students and middle school students (a comparative study), Journal of the College of Education, special issue, College of Education, Al-Mustansiriya University, Baghdad, Iraq.

Mustafa, Nadia Shaaban and others (2005): Measuring the level of psychological endurance among students of scientific faculties, Journal of the College of Education, Al-Mustansiriya University, No. (6).

Saleh, Qassem Hussein (1997): Personality between theorizing and analogy, 2nd edition, New Generation Library, Sana'a.

Savage,J.S.(1987): S0cial support and personality hardiness as mediators of stress in professional woman ,D.A.I. Vol.(48), No.(1),Tokyo.

Schmied,L.A.& Kathryn, A.(1986): Hardiness type a behavior and stress-illness realation on In working woman J. of personal and Social psychology, Vol.(51),No.(6) DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1218

Schultz, down (1983): Personality Theories, translated by Hamad Daly Al-Karbouli and Abdul Rahman Al-Qaisi, Baghdad University Press, Iraq.

Shafiq, Mohamed (2001): Scientific Research, Methodological Steps for Preparing Social Research, University Library, Alexandria.

Simon, P.A.(1988): Hardiness as a predictor of buenout in Nursing, D.A.I.Vol.(48),No.(4), Oct.

Sobhi, El-Sayed (1994): Seeing through the eyes of others, 2nd floor, Cairo.

Solcova,I. & Tomanek, p.(1994): Daily stress coping strategies an effect of hardiness, J. of psychological studies, Vol.(36), No.(5).

Sukkar, Haider Karim and Hussein Aziz Kamel (2019): The psychological endurance of educational counselors, Journal of the College of Education for Girls for Human Sciences, Issue (25) thirteenth year.

التنزيلات

منشور

10-01-2023

كيفية الاقتباس

أحلام محمد ذيب حسو. (2023). دراسة مقارنة في قوة التحمل النفسي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة بين الدراسة الصباحية والمسائية في الموصل. مجلة آداب الفراهيدي, 15(52), 431–459. https://doi.org/10.51990/jaa.15.52.2.22